Το καλοκαίρι έχει έρθει για τα καλά στην Ελλάδα και ήδη νιώθουμε την ζέστη να ανεβαίνει όλο και περισσότερο. Με την έλευση του καλοκαιριού έχουμε και ένα ακόμα γεγονός που κάνει εμάς να γελάμε και τα πορτοφόλια μας να… «κλαίνε». Τα Steam Sales αποτελούν πλέον παράδοση και πολλοί παίχτες παγκοσμίως περιμένουν πως και πως να κάνουν τις αγορές τους. Διάφοροι παλιοί και νέοι τίτλοι φτάνουν σε εκπτώσεις έως και 90%, οπότε μας δίνεται η ευκαιρία να τους αποκτήσουμε και επισήμως, χωρίς να χρειάζεται να καταφύγουμε σε πιο ανορθόδοξες λύσεις.

Συζητήσεις έχουν γίνει για το αντίκτυπο που έχουν οι εκπτώσεις στα πορτοφόλια μας. Για το πόσα παιχνίδια αγοράζουμε και «αραχνιάζουν» στον λογαριασμό μας και φυσικά για τα αρνητικά που μπορεί να επιφέρουν στους εκδότες και τις ομάδες ανάπτυξης. Άξιος αναφοράς είναι ο τρόπος κατανομής των κερδών μεταξύ Valve και Developers. Η ομάδα ανάπτυξης ή ο εκδότης αντίστοιχα, θέτει την τιμή του τίτλου στο Steam. Τα έσοδα των πωλήσεων χωρίζονται ανάλογα με την συμφωνία που έχει πραγματοποιηθεί μεταξύ των δύο άκρων. Για παράδειγμα, η Valve μαζεύει ένα ποσοστό από τα κέρδη και δίνει τα υπόλοιπα στους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους. Αυτό το ποσοστό είναι συνήθως μικρότερο σε σχέση με εκείνο των δημιουργών, είναι όμως αρκετό για να κάνει το Steam την μεγαλύτερη πλατφόρμα του σύγχρονου gaming.

Αναφερθήκαμε παραπάνω στο γεγονός ότι οι εκπτώσεις, μας ελαφρύνουν την τσέπη όταν δεν θέλουμε να δώσουμε την πλήρη τιμή του παιχνιδιού που επιθυμούμε. Με αυτή την λογική ξεκίνησαν και τα Steam Sales. Οι πρώτες μεγάλες εκπτώσεις ξεκίνησαν το 2009. Η Valve αλλά και οι δημιουργοί απέσπασαν περισσότερα χρήματα απ’ότι περίμεναν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ακολουθήσουν παραπάνω περίοδοι εκπτώσεων μέχρι να φτάσουμε στο σήμερα όπου έχουν γίνει παράδοση. Και ακόμα καλύτερα, ανάμεσα στις εποχιακές εκπτώσεις, υπάρχουν τα Publisher Sales και τα Weekend Sales μπαίνοντας έτσι σε μια χρονιά συνεχόμενων εκπτώσεων. Είναι λογικό, αν σκεφτούμε πως κάθε μέρα δεκάδες νέα παιχνίδια λανσάρονται από επίδοξους νέους δημιουργούς ή μεγαλύτερες και πιο γνωστές ομάδες.

Αρχικά, αυτό μοιάζει ως μια μικρή νίκη για τους game developers. Πολλά παλιά παιχνίδια αναβιώνουν και παρατηρείται το αντίστοιχο «σπρώξιμο» σε πωλήσεις και πλήθος ενεργών παιχτών. Αντίστοιχα, αυτό είναι κάτι καλό και για τους παίχτες. Άνθρωποι που δεν εργάζονται ή βασίζονται στην χρηματοδότηση από την οικογένεια ή τους φίλους τους, βρίσκουν την ευκαιρία να αγοράσουν ένα παιχνίδι που επιθυμούν, σε μικρότερη τιμή από την αρχική. Ο αριθμός των παιχτών μεγαλώνει, κάτι που είναι θετικό ιδιαίτερα για τα multiplayer παιχνίδια.

Με αυτόν τον τρόπο, οι παίχτες αποκτούν αγαπημένους τίτλους και ανυπομονούν για οποιαδήποτε νέα κυκλοφορία. Θέλουν να αγοράσουν το παιχνίδι με το που κυκλοφορήσει σε πλήρη τιμή. Αυτή η κίνηση μοιάζει ανόητη όταν πλησιάζουν οι εκπτώσεις. Εδώ δοκιμάζονται η υπομονή του καθενός και οι προτιμήσεις, δηλαδή αν μπορούν να περιμένουν μέχρι τις εκπτώσεις ή αν θέλουν να είναι οι πρώτοι που θα το δοκιμάσουν. Πολλοί από εμάς έχουν πιαστεί σε αυτό το δίλημμα. Ακόμα και εγώ έχω πει «θα το αγοράσω αργότερα, όταν θα είναι σε έκπτωση». Βέβαια, τώρα τελευταία, αυτή η επιθυμία έχει εξαφανιστεί και πολύ σπάνια θα ενθουσιαστώ με τα Sales. Με άλλα λόγια χάνεται, ορισμένες φορές, και η χαρά του γεγονότος.

Κάτι που μπορεί να θεωρηθεί ως αρνητικό, είναι το μυστήριο που υπάρχει πίσω από τα έσοδα των εκπτωτικών πωλήσεων. Κάποιες από τις εταιρείες καταγράφουν μεγαλύτερο κέρδος εκείνη την περίοδο, ενώ άλλες προβληματίζονται μιας και έχουν παραπάνω έσοδα πουλώντας το παιχνίδι σε κανονική τιμή παρά σε μικρότερη. Το τελευταίο είναι αναμενόμενο έως έναν βαθμό. Ένας τίτλος που πωλείται με αρχική τιμή στα 60€ και αγοράζεται από 100.000 παίχτες θα έχει λιγότερα έσοδα αν πουλήσει στα 30€ σε άλλους τόσους παίχτες.

Untitled-3

Δεν είναι όμως όλα τόσο αρνητικά. Οι εκπτώσεις συνεχίζουν να είναι μια σύγχρονη παράδοση για τους PC Gamers και δεν περιορίζονται εκεί. Η σημασία τους φαίνεται από τα δεδομένα που συλλέγονται στο τέλος κάθε χρονιάς. Από αυτά βγάζουμε συμπεράσματα για το ποια είναι η καλύτερη περίοδος για να συμμετέχουν οι εταιρείες σε εκπτώσεις καθώς και πότε παρατηρείται αγοραστική τάση.

Δεδομένα Πωλήσεων για το 2015

Ο κύκλος πωλήσεων για την πλατφόρμα της Valve κυμαίνεται μεταξύ Απρίλιο και Δεκέμβριο. Μέσα σε αυτό το διάστημα καταγράφονται οι συνολικές πωλήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των Seasonal Sales. Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν ακριβείς μετρήσεις για τα παρακάτω αποτελέσματα, συμβουλευτήκαμε το SteamSpy. Ακόμα και αν δεν είναι επίσημη σελίδα, οι μετρήσεις που γίνονται είναι οι πιο ακριβείς.

Τα «στοιχεία-κλειδιά» που εντοπίζονται είναι τα εξής:

Μηνιαίες κυκλοφορίες στο Steam

Βλέπουμε πως από την αρχή του 2013 μέχρι τον Δεκέμβρη του 2015 έχουμε μια σταθερά ανοδική πορεία στις νέες κυκλοφορίες. Είναι ένα διάστημα που μπορεί να ονομαστεί και ως «Indieapocalypse», δηλαδή την έκρηξη κυκλοφοριών στην πλατφόρμα από μικρές ανεξάρτητες ομάδες και εταιρείες.

Για να δούμε όμως τι γίνεται στις πωλήσεις:

Σημείωση: Οι παραπάνω μετρήσεις δείχνουν τα έσοδα για κάθε μήνα. Ενδέχεται στο κάθε διάστημα, η τιμή των παιχνιδιών να υπέστει αλλαγές. Επιπλέον, πολλά αντίγραφα προέρχονται από τρίτους όπως το Kinguin και το G2A ή από διάφορα Giveaways των Content Creators και των μέσων ενημέρωσης. Τέλος, το Steam λαμβάνεται υπόψιν ως η κύρια πλατφόρμα αναφοράς λόγω του συνολικού αριθμού ενεργών παιχτών/αγοραστών.

Πωλήσεις μεταξύ Απρίλιο 2015 – Δεκέμβριο 2015

Ο Δεκέμβριος ήταν ο κυρίαρχος μήνας στις πωλήσεις με τον Απρίλιο να είναι στην δεύτερη θέση λόγω της κυκλοφορίας του Grand Theft Auto V (14 Απριλίου). Πιο αναλυτικά, τα παιχνίδια που είχαν το μεγαλύτερο κέρδος φαίνονται παρακάτω:

Τα γραφήματα δίνουν μια γενική εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί την περίοδο των εκπτώσεων. Τα χαμηλότερα έσοδα που μπορεί να προκύπτουν από την κάθε εποχή έχουν να κάνουν και με τις κυκλοφορίες που λαμβάνουν χώρα. Για παράδειγμα, η Χριστουγεννιάτικη άνοδος των Winter Sales είναι λογική μιας και γίνονται λιγότερες νέες κυκλοφορίες και περισσότερες μειώσεις τιμών. Οι τιμές των πρόσφατων τίτλων αλλάζουν ελάχιστα έως και καθόλου με αποτέλεσμα παλιοί τίτλοι να έρχονται και πάλι στο προσκήνιο.

 

Τα θετικά των Εκπτώσεων

Η αβεβαιότητα των εσόδων και η συμπεριφορά των παιχτών είναι μερικά από τα αρνητικά που μπορούν να εντοπισθούν στις περιόδους των εκπτώσεων. Παρόλα αυτά, εκείνα που επιδιώκονται από τις εταιρείες ανάπτυξης και τους εκδότες είναι περισσότερα από αυτά που μπορούμε να φανταστούμε. Πέρα από τα έσοδα, που είναι και ο κύριος στόχος, τα θετικά εκτείνονται και στην παραγωγική διαδικασία.

Ξεκινώντας, θα χωρίσουμε τα θετικά σε τρεις κύριες κατηγορίες με τις αντίστοιχες υποκατηγορίες να ακολουθούν:

1. Τα θετικά για τους Developers:

  • Αύξηση στα έσοδα: Αναμενόμενο θετικό στοιχείο για τους περισσότερους δημιουργούς.
  • Αύξηση στον συνολικό αριθμό ενεργών παιχτών: Οι εκπτώσεις οδηγούν και σε αύξηση των ενεργών παιχτών. Η αύξηση αυτή είναι συνήθως παροδική. Οι ώρες που καταγράφονται ποικίλλουν από 3 ώρες μέχρι και μερικές εκατοντάδες.
  • Εύρεση νέων/παλιών/»επικίνδυνων» bugs και exploits: Η αύξηση στους παίχτες έχει ως αποτέλεσμα και την εύρεση bugs και exploits που μπορεί να αποτελέσουν μεγάλο πρόβλημα στην λειτουργικότητα και ποιότητα ενός παιχνιδιού. Ο μεγάλος αριθμός παιχτών οδηγεί πολλές φορές σε μια πιο έγκαιρη εύρεση των προβλημάτων και συνεπώς στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους. Αν παρατηρήσετε, κατά την περίοδο των εκπτώσεων, πολλά από τα παιχνίδια που έχουμε στην συλλογή μας πραγματοποιούν συνεχώς ενημερώσεις και hotfixes.
  • Υιοθέτηση νέων ιδεών/στόχων: Άλλο ένα ακόλουθο της αύξησης των παιχτών. Μέσα από τα logs ή έρευνες που προκύπτουν, οι δημιουργοί βρίσκονται πλέον στην θέση να σχηματίσουν μια καλύτερη εικόνα για τις σημερινές προτιμήσεις των παιχτών και παράλληλα στην εύρεση νέων ιδεών για μελλοντικό περιεχόμενο στο παιχνίδι.
  • Εκδήλωση ενδιαφέροντος από Content Creators και Media: Από πλευράς Marketing, η μείωση στην τιμή ενός παιχνιδιού μπορεί να οδηγήσει διάφορους Youtubers και μέσα ενημέρωσης στην εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κάλυψη ενός παλιού ή νέου τίτλου. Έτσι, ενισχύονται παραπάνω οι πωλήσεις αλλά και ο αριθμός των θεατών/αναγνωστών για το κάθε μέσο.
  • Περισσότερα Reviews στις σελίδες του Steam: Μπορεί να φαντάζει ασήμαντο όμως οι κριτικές στις σελίδες των παιχνιδιών στο Steam μπορούν να σχηματίσουν ένα καλύτερο τοπίο για την ποιότητα ενός τίτλου, βοηθώντας έτσι τους μελλοντικούς αγοραστές για μια πιο εύκολη απόφαση. Εκτός αυτού, βοηθούν και τις ομάδες ανάπτυξης στο να εντοπίσουν τα δυσάρεστα στοιχεία του έργου τους και να τα διορθώσουν σε ένα πιθανό sequel ή patch.

2. Τα θετικά για τους Publishers:

  • Αύξηση στα έσοδα
  • Εξοικονόμηση στον τομέα της διαφήμισης: Η διαφήμιση ενός νέου ή παλιού τίτλου κοστίζει, και μάλιστα πολύ. Κάθε μήνα, χιλιάδες ευρώ (ή δολάρια αντίστοιχα) δίνονται για την προώθηση ενός τίτλου σε όσο μεγαλύτερο αριθμό μέσων μαζικής ενημέρωσης γίνεται. Με τις εκπτώσεις, οι εταιρείες μπορούν να επαναπροωθήσουν τους τίτλους τους δαπανώντας λιγότερα χρήματα.
  • Άνοδο στον «ανταγωνιστικό χάρτη»: Η αύξηση των κερδών μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη μιας εκδότριας εταιρείας. Όσο μια τέτοια εταιρεία αναπτύσσεται συνεχώς, μεγαλώνει και η εμπιστοσύνη των δημιουργών προς αυτή και έτσι έχουμε περισσότερες προτάσεις συνεργασίας. Περισσότερες προτάσεις συνεργασίας αντίστοιχα σημαίνει και επιτυχημένη χρηματοδότηση νέων φιλόδοξων ΑΑΑ τίτλων και συνεπώς περισσότερα ποιοτικά παιχνίδια.

Σημείωση: Πολλές εταιρείες ανάπτυξης προσπαθούν να αποφεύγουν την συνεργασία με κάποιον εκδότη. Αυτό συμβαίνει διότι παρόλο που ο εκδότης θα χρηματοδοτήσει ένα έργο, θα ζητήσει τα χρήματά του πίσω από τα έσοδα της κυκλοφορίας ενός τίτλου. Από την άλλη, αν ένας εκδότης προχωρήσει σε συμφωνία με μια άλλη εταιρεία για την ανάπτυξη ενός τίτλου, τότε είναι υποχρεωμένος να δίνει επιδόματα στους δημιουργούς που έχουν να κάνουν με φόρους, ασφάλιση κλπ. Αυτά τα επιδόματα ανέρχονται σε ποσοστά της τάξεως των 20%. Γι’αυτό, πολλές εκδότριες εταιρείες προχωρούν στην εξαγορά indie ομάδων για να αποφεύγουν την κατάθεση επιδομάτων και να έχουν την ανάπτυξη νέων τίτλων υπό την επίβλεψή τους.

3. Τα θετικά για τους παίχτες:

  • Εξοικονόμηση χρημάτων: Μεγάλοι τίτλοι σε μικρότερες τιμές. Πολλοί παίχτες που μπορεί να μην έχουν εισόδημα, βρίσκουν την ευκαιρία να αγοράσουν ακριβούς τίτλους σε αρκετά μικρότερες τιμές.
  • Απόκτηση ποιοτικών τίτλων: Σε μερικούς ίσως φανεί αστείο. Οι εκπτώσεις όμως είναι ευκαιρία να αποκτήσουμε ποιοτικότερους τίτλους. Όπως είπαμε παραπάνω, οι δημιουργοί μπορούν να εντοπίσουν προβλήματα ή να βελτιώσουν ήδη υπάρχοντες μηχανισμούς. Έτσι, πολλοί από τους αγαπημένους μας τίτλους δέχονται ευπρόσδεκτες αναβαθμίσεις για να προσελκύσουν νέους παίχτες αλλά και για να επαναφέρουν τους παλαιότερους.
  • Ελπίδες για Sequels: Αν οι δημιουργοί παρατηρήσουν άνοδο στην προτίμηση από τους παίχτες και γενικά να εκδηλώνεται ενδιαφέρον για ένα sequel, τότε μπορεί να έχουμε ανακοινώσεις για κάποιο νέο project. Αυτό βέβαια δεν είναι πάντα θετικό. Αν σκεφτούμε ότι η σύγχρονη βιομηχανία είναι γεμάτη από sequels που απογοήτευσαν περισσότερο από το αναμενόμενο, αυτό μας καταστεί επιφυλακτικούς για το μέλλον.

Τα παραπάνω είναι μόνο μερικά από τα θετικά που μπορεί να σκεφτεί κανείς. Όπως θα δούμε, τα σημαντικότερα από αυτά είναι η εξοικονόμηση χρημάτων, η συνεχής προώθηση κάποιου τίτλου και η περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Ζούμε σε μια εποχή που η παγκόσμια οικονομία μοιάζει με συντρίμμια. Υπάρχει ο κλασσικός διαχωρισμός ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς και αυτό μπορεί να φανεί ακόμα και στον τομέα του Gaming. Οι εκπτώσεις που γίνονται σε Steam, GOG και άλλες πλατφόρμες είτε αυτές είναι σε κονσόλες, στα κινητά ή στους υπολογιστές, δείχνουν την ανάγκη των καταναλωτών για μια πιο φθηνή αλλά παράλληλα και πιο ποιοτική διασκέδαση/ψυχαγωγία. Τα Sales μπορούν να λειτουργήσουν είτε θετικά ή αρνητικά ανάλογα την διαχείριση από μεριάς δημιουργών και εκδοτών αλλά και από μεριάς παιχτών. Κανείς δεν γνωρίζει τι μας επιφυλάσσει το μέλλον. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι υπομονή, έξυπνες κινήσεις και να παρατηρούμε συνεχώς την αγορά για να έχουμε μια πιο γενική εικόνα.