Η «μητέρα» των Grand Strategy, η σουηδική Paradox Interactive, αποφάσισε να ξεφύγει απο τα «καθιερωμένα» της Strategy παιχνίδια – τουλάχιστον εκείνα που είχαν κάποιο ιστορικό υπόβαθρο – και να κάνει κάτι που δεν είχε τολμήσει μέχρι τώρα: Να «φτάσει στο διάστημα», με το Stellaris. Να δημιουργήσει δηλαδή έναν τίτλο στρατηγικής στο διάστημα, χρησιμοποιώντας όλη της την εμπειρία στα Grand Strategy και αναμειγνύοντας την με όλα τα concepts και mechanics που «κόπηκαν» από άλλους τίτλους (πχ Europa Universalis, Crusader Kings 2 ) επειδή πολύ απλά δεν ταίριαζαν με την ιστορική χροιά των τίτλων αυτών. Και εγένετο Stellaris, λοιπόν.

Πριν προχωρήσουμε στα επιμέρους κομμάτια, καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Με το Stellaris η Paradox προσπάθησε να δημιουργήσει ενα υβρίδιο μεταξύ pausable real time 4X και Grand Strategy. Μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι τα κατάφερε. Όσοι περιμένατε απλά ένα Europa Universalis στο διάστημα, θα ξαφνιαστείτε όταν δείτε πως το Stellaris είναι το απόλυτο Space Empire building game. Συνδυάζει immersion, micromanagement και βάθος με αυτό που λέμε accessibility, κάτι για το οποίο η Paradox δεν φημίζεται ιδιαίτερα. Τα παιχνίδια της είναι συνήθως πολύπλοκα και θέλουν γερά νεύρα για να κατανοήσεις πλήρως το περιεχόμενό τους. Εδω το User Interface και το Interactive Tutorial (που είναι και πλήρες με Voice Overs) κάνουν εκπληκτική δουλειά στο να σε καθοδηγήσουν.

Ουπς, κάποιος έπαθε μετάλλαξη !

Gameplay

Ως γνωστόν, ενα strategy game χωρίς βάθος στο gameplay, είναι ενα βαρετό strategy game. Το Stellaris λοιπόν, δεν είναι απλά αυτό που ορίζουμε ως «βαθύ», αλλά καταφέρνει να σε καθηλώσει για ώρες, χωρίς καν να το καταλάβεις. Την πρώτη μέρα που έπαιξα, απλά «χάθηκα» μέσα στον απύθμενο Γαλαξία του και δεν καταλαβα για πότε πέρασαν 5 ολοκληρες ώρες. Συνεχίζοντας βέβαια, μοιάζει κάπως πρόχειρο σε ορισμένους τομείς ενώ απουσιάζουν άλλοι όπως τα οχήματα ανταλλαγών, η κατασκοπία και άλλα, τα οποία πιθανών να δούμε σε DLC αργότερα. Αυτό είναι και το μελανό σημείο στο Stellaris. Μας προιδεάζει αρκετά για τα DLC που ενδέχεται να έρθουν. Γνωρίζοντας την Paradox θα δώσει τα κύρια στοιχεία που θέλει σε patch και θα βγάλει πολλά DLC, δεδομένης και της μεγάλης επιτυχίας του τίτλου.

Τα διαθέσιμα traits, government types και ethics τα οποία μπορούμε να διαλέξουμε για την γαλαξιακή μας αυτοκρατορία είναι αρκετά (αλλά πάντοτε θα θέλαμε περισσότερα) και το καθένα ωφελεί με διαφορετικό τρόπο την πρόοδό μας. Αν και ορισμένοι μηχανισμοί και γεγονότα είναι ελαφρώς «σπασμένα» (όπως και το ΑΙ σε οριμένες περιπτώσεις), μπορούμε να πούμε ότι είναι το πιο τεχνικά άρτιο παιχνίδι της Paradox από την στιγμή της κυκλοφορίας του μέχρι σήμερα.

Η πρώτη μου αστρική αποικία! Yay!

Σε ότι αφορά τα γραφικά του, η τίμια Clausewitz Engine (η μηχανή που χρησιμοποιεί για όλα τα Grand Strategy η Paradox) κάνει ό,τι μπορεί για να αποδώσει το διάστημα όσο πιο πιστά γίνεται. Μην περιμένετε κάτι εκπληκτικό όμως. Από την άλλη, στον τομέα της μουσικής, ο συνθέτης Andreas Waldetoft πραγματικά ξεπέρασε τον εαυτό του. Φοβερά ατμοσφαιρικά κομμάτια, που σε βάζουν αμέσως στο «κλίμα» της γαλαξιακής εξερεύνησης που θα ακολουθήσει.

Πάμε τώρα σε ένα χαρακτηριστικό που παραδοσιακά οι τίτλοι της Paradox υστερούσαν. Το Multiplayer. Εδώ έχει δωθεί ιδιαίτερη σημασία από την ομάδα ανάπτυξης με αποτέλεσμα να μπορεί να μπεί ενας παίκτης οποιαδήποτε στιγμή θέλει σε ένα multiplayer session διαλέγοντας μια αυτοκρατορία που ήδη υπάρχει! Και εάν χρειαστεί να φύγει, το ΑΙ αναλαμβάνει να συνεχίσει την ένδοξη πορεία του στην διαγαλαξιακή αυτοκρατορία – είναι αυτό που λέμε drop-in drop-off matches!. Σε σχέση με το τρομακτικά ασταθές και κακό multiplayer άλλων τίτλων της εταιρίας (βλέπε Crusader Kings 2) μπορούμε να πούμε πως στο Stellaris δόθηκε η δέουσα προσοχή (κάτι που ελπίζουμε να γίνει και στο επερχόμενο Hearts of Iron 4).

Μια ματιά στον Ship Designer

Το επίπεδο του customization αλλά και των mechanics που κατάφεραν να χωρέσουν οι developers στο Stellaris είναι εντυπωσιακό. Όπως και το πόσο ‘moddable’ είναι το παιχνίδι, απόδειξη το Warhammer 40K mod που κυκλοφόρησε σχεδόν αμέσως μετά την κυκλοφορία του. Οταν μιλάμε για πολύ customization δεν μιλάμε μόνο για την εμφάνιση, τα traits, ethics, flags κλπ της Αυτοκρατορίας μας αλλά και για τα διαστημόπλοιά μας. Ο Ship Designer δίνει μεγάλες δυνατότητες για customization και εξειδίκευση των μονάδων μας για μέγιστη απόδοση στη μάχη. Σχετικά με τα πολλά και πρωτότυπα features ας αναφέρουμε την δυνατότητα να «κλέψεις» τεχνολογία από τα απομεινάρια (debris) των αντίπαλων πλοίων ή οργανισμών και να την χρησιμοποιήσεις για δικό σου όφελος. Ποτέ άλλωτε τα «διαστημικά σκουπίδια» δεν είχαν τέτοια αξία!

Συνοψίζοντας, το Stellaris είναι αυτό που περιμέναμε με μικρές «εκπλήξεις» να εμφανίζονται δίνοντας ακόμα πιο πολύ πρωτοτυπία σε έναν τίτλο που ήδη αποτελεί «υβρίδιο» μεταξύ 4X και Grand Strategy. Το μόνο αρνητικό είναι πως οι τομείς που «λείπουν» πιθανόν να πωληθούν ως DLC κάτι το οποίο, για εμένα προσωπικά δεν είναι έντιμο απο πλευράς Paradox. Ωστόσο γνωρίζοντας την εταιρία και τα μεγάλα patches που κυκλοφορεί για τα games της, θέλω να πιστεύω πως το Stellaris θα αλλάξει αρκετά, προς το καλύτερο πάντα, μεσα στους επόμενους μήνες. Άλλωστε η Paradox είναι μια εταιρία που δείχνει την αγάπη της προς τους παίχτες της και πολλές φορές κάνει πράξη τις επιθυμίες τους.

Καλά τα είπαμε, τωρα όμως είναι ώρα για #hyperdrive #engage..
See you in outer space!