Δεν είναι λίγες οι «μηχανές» εκεί έξω που υπόσχονται κάποιο user-friendly πρόγραμμα με τρομερή δύναμη, αρκετή για να φέρει στην ζωή την ιδέα που φευγαλέα ξεπήδησε στο μυαλό σου ένα βράδυ, όταν οι 5 κούπες ελληνικού καφέ που είχες καταναλώσει προηγουμένως δεν σε άφηναν να κοιμηθείς. Ωστόσο χάθηκε όσο ξαφνικά είχε εμφανιστεί, πριν προλάβεις να καταγράψεις την ανατρεπτική εκείνη σκέψη σε ένα κομμάτι χαρτί.

Τα πράγματα γίνονται όλο και πιο δύσκολα όταν οι γνώσεις σου για το game development είναι πιο λίγες και από τα δευτερόλεπτα που έκανες να ξεχάσεις εκείνη την τρομερή ιδέα.

Οπότε αρχίζεις και ψάχνεις, ψάχνεις, ψάχνεις. Οι σελίδες και τα bookmark στον browser σου έχουν γεμίσει, και όσο μαθαίνεις, τόσο περισσότερα πράγματα έρχονται στην επιφάνεια. Το κεφάλι σου γυρνάει όσο αφήνεις το τελειωμένο κουτί του καφέ να πέσει στην σακούλα με τα σκουπίδια, απογοητευμένος και σαστισμένος. Χρειαζόσουν πολύ άλλον ένα καφέ.

«Εγώ μια ιδέα είχα μόνο, πως θα τα μάθω όλα αυτά; Ένα RPG-άκι θέλω να φτιάξω, όχι το rework του Diablo… »

Και τότε το βλέπεις. Στα κουρασμένα σου μάτια φαίνεται η αντανάκλαση κάποιου προγράμματος που αυτοαποκαλείτε «RPG Maker«, αλλά εσύ το μόνο που διάβασες είναι ελπίδα. Δεν έχασες χρόνο, πάτησες αγορά και προσεκτικά πληκτρολόγησες το email του λογαριασμού σου στο paypal. Λίγα λεπτά αργότερα είχε πάρει την θέση του στον σκληρό σου δίσκο, λίγο γι’αυτό που θα σου πρόσφερε…

Μετά την μελοδραματική εισαγωγή μου για το RPG Maker, ας πάμε να δούμε αν όντως έχουμε να κάνουμε με μία μηχανή που κάνει όσα μας υπόσχεται, αν πρόκειται δηλαδή για μια engine που θα μας επιτρέψει να πούμε την ιστορία μας μέσω ενός παιχνιδιού, δίχως να έχουμε τις απαραίτητες γνώσεις.

Οι απαντήσεις που μπορώ να δώσω είναι πολλές, και πολύ πιθανόν όλες να τελειώνουν με ένα αλλά. Τις περισσότερες φορές, όταν κάποιος με ρωτάει «Πως μπορώ να φτιάξω ένα game;» φροντίζει να μου στείλει και ένα δεύτερο μήνυμα ενημερώνοντάς με πως δεν έχει ιδέα από κώδικα, και συνήθως πως δεν σκοπεύει να μάθει. Και όπως ποιητικά τόνισα παραπάνω, όσα περισσότερα μαθαίνεις, τόσο περισσότερα βγαίνουν στην επιφάνεια, καθώς υπάρχουν πολλά πίσω από τον κώδικα, με τα γραφικά και ένα καλό optimization να έρχονται σε επόμενες θέσεις.

Τι είναι το RPG Maker ;

Όπως μαρτυράει ο τίτλος του και πάνω κάτω όλα αυτά που είπα προηγουμένως, πρόκειται για ένα game engine, δηλαδή ένα πρόγραμμα που φροντίζει να μαζέψει τα περισσότερα, αν όχι όλα τα εργαλεία που θα χρειαστούμε σε ένα σημείο κάνοντας την ζωή μας πιο εύκολη.

Όμως, αυτό που κάνει το RPG Maker ξεχωριστό, είναι πως από την στιγμή που θα το κατεβάσετε και περάσετε 10 λεπτά μαζί του, είστε έτοιμοι. Δεν θα χρειαστεί να περάσετε άπειρες ώρες μαθαίνοντας το interface του, δεν θα χρειαστείτε ξεχωριστά προγράμματα για την δημιουργία γραφικών και ούτω καθεξής. Είστε πραγματικά έτοιμοι για να αρχίσετε να παίζεται με την μηχανή.

Μετά την ανάγνωση του παραπάνω κομματιού, ο κάθε λογικός άνθρωπος που έχει ψάξει λίγο παραπάνω την κατάσταση θα ρωτήσει:

«Εντάξει, ωραία όλα αυτά ρε Χαμένε, αλλά πες μας, what’s the catch?»

Ορίστε λοιπόν η «παγίδα». Σε αντίθεση με μεγάλες engines τύπου Unreal Engine, Unity, Cryengine, όπου έχουμε άπειρα tools για κάθε είδος παιχνιδιού, εδώ έχουμε κάτι τελείως απλοποιημένο. Έχουμε ένα σετάκι με εργαλεία για να φτιάξουμε ένα απλό 2D RPG-άκι με Turn Based μάχες, σε έναν κόσμο φτιαγμένο με έναν WYSIWYG (What you see is what you get) Editor. Η κατάσταση είναι όσο απλή γίνεται, δεν έχει παραπέρα. Έχουμε δηλαδή τα βασικά εργαλεία για να στίσουμε το παιχνίδι μας.
Παρόλα αυτά όταν και αν θελήσουμε να το πάμε στο επόμενο επίπεδο, έχοντας στο μυαλό μας πως το επίπεδο αυτό είναι – προφανώς – κάτι αρκετά πιο δύσκολο για τον μέσο άνθρωπο. Για να κρατήσει την μαγεία του «Κάτι καλύτερο από τα υπόλοιπα», καταλαβαίνουμε πως θα πρέπει να επεκτείνουμε τις γνώσεις μας και να δουλέψουμε περαιτέρω τις ιδέες μας, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν μπορούμε να φτιάξουμε κάτι ολοκληρωμένο χωρίς να χρειαστούν αυτά τα extra.

Σύνοψη: Το RPG Maker είναι ένα σύνολο εργαλείων πακεταρισμένα σε ένα user-friendly game engine, το οποίο δίνει στον καθένα την δυνατότητα να δημιουργήσει και να μοιραστεί το δικό του RPG.

Διαφορές RPG Maker VX Ace και RPG Maker MV

Αν είστε μεγάλοι fan του RPG Maker VX Ace και των υπόλοιπων μηχανών, δύσκολα θα περάσατε τους τελευταίους μήνες χωρίς να σας πιάσει η μπόρα του hype και να σας κάνει μούσκεμα. Forums και group-άκια επί του θέματος κατακλύστηκαν με άρθρα και posts για το χαρμόσυνο νέο. Το καινούργιο engine είχε επίσημα ανακοινωθεί μαζί με κάποια από τα  features τα οποία επρόκειτο να έρθουν μαζί του.

Πάμε λοιπόν να ρίξουμε μια ματιά στα πολυσυζητημένα features και κατά πόσο μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις μας.

Στους χρήστες του VX Ace, θα μπορούσα απλά να σας πω πως το MV είναι λίγο πολύ ότι θα θέλατε να είναι το VX Ace. Ασχέτως με το ότι πρόκειται για μια πολύ καλή μηχανή, δεν μπορώ να αρνηθώ πως δεν υπήρξαν στιγμές που συγχυσμένος έσπαγα το κεφάλι μου για να βρω έναν τρόπο να φτιάξω κάτι που πλέον φαντάζει απλό, όπως για παράδειγμα side-view battle, ή τα γραφικά για τους NPC (πρόσωπα, animated sprites, battlers κ.ο.κ). Τώρα, με το καινούργιο character generator (το οποίο θα δούμε παρακάτω) είναι υπόθεση δευτερολέπτων.

Οι βασικές αλλαγές/προσθήκες είναι:

  • Υποστήριξη Mac OS
  • Export για Mac, iOS, Android, HTML5
  • Καλύτερο Performance
  • Αφαίρεση περιορισμού στο max-resolution, 816×624 Default
  • Γραφικά βασισμένα σε 48×48 grid system, από 32×32 στο VX Ace
  • Plugins!
  • Το scripting πλέον γίνεται σε Javascript
  • Εξελιγμένο Character Generator
  • Επιλογή ανάμεσα σε front και side-view battle
  • 3 layer mapping

 

Περισσότερες λεπτομέρειες:


User Interface

Το πρώτο πράγμα που παρατηρούμε μόλις πιάσουμε στα χέρια μας το MV, είναι οι μικρές – visual – αλλαγές στο user-interface που του δίνουν ένα πιο 2015 στυλάκι.

Στο πάνω μέρος, όπως και παλιά, βλέπουμε το πλέον ανανεωμένο Menu Bar από όπου μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στα εργαλεία μας, να δημιουργήσουμε καινούργια project, να ανοίξουμε ή να αποθηκεύσουμε το τρέχων project κ.ο.κ, ενώ στα αριστερά έχουμε τα tiles και τους χάρτες.

Περνώντας το ποντίκι πάνω από το κουμπί που μας ενδιαφέρει, μπορούμε να δούμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την χρήση του.

Γραφικά

Ένα ακόμα δυνατό χαρτί του RPG Maker είναι σίγουρα τα εφόδια τα οποία έρχονται μαζί του για να μας βοηθήσουν να δώσουμε ζωή στην ιστορία μας. Για άλλη μια φορά το art-team του RPG Maker έκανε πολύ καλή δουλειά.

Μαζί με την ανανέωση των παλαιότερων έχουμε και κάμποσα καινούργια, ανάμεσα τους και – επιτέλους – tiles και objects για να χτίσουμε ένα σύγχρονο περιβάλλον.

Αφαίρεση περιορισμού στο resolution και 48×48 grid system

Τα καινούργια tiles είναι βασισμένα σε ένα 48×48 grid system (από 32×32) και ένα defaut resolution στα 816×624 από 544×416 και 640×480 max, μετά από κάποιες αλλαγές στο main script της μηχανής. Στο MV αυτός ο περιορισμός δεν υφίσταται. Το resolution μπορούμε να το επιλέξουμε εμείς, εφόσον έχουμε τα γραφικά και την GPU για να τα υποστηρίξουμε.

Audio

Μαζί με τα ανανεωμένα tiles θα βρούμε και συνολικά 45 καινούργια BGM (Background Music), 10 BGS (Background sounds), 18 ME (Music Effects) και πάνω από 220 SE (Sound effects) τα οποία πιστεύω πως θα καλύψουν όλες τις ακουστικές σας ανάγκες.

 

Character Generator

Όπως είδαμε παραπάνω, είναι εμφανές οι διαφορές του προηγούμενου Character Generator με τον τωρινό. Πλέον, απλά με το πάτημα του «Randomize» έχουμε έτοιμο τον χαρακτήρα μας, μένοντας μόνο να αποφασίσουμε για την ιστορία του.

Αν επιλέξουμε να δημιουργήσουμε εξ ολοκλήρου τον χαρακτήρα μας, χωρίς τον αυτοματισμό του randomize, θα κληθούμε να επιλέξουμε από κάμποσα διαφορετικά αξεσουάρ, κουρέματα και χαρακτηριστικά προσώπου.

Οι χρήστες του VX Ace θα θυμούνται πόσο χρονοβόρα μπορούσε να γίνει ακόμα και η πιο μικρή αλλαγή στο face image του χαρακτήρα μας, το οποίο οφείλονταν στο ότι δεν μπορούσαμε να κάνουμε import το face image στον char generator.

Αυτό είναι άλλο ένα από τα ελαττώματα τα οποία δε βλέπουμε στο MV, στο οποίο μπορούμε να κάνουμε κατευθείαν import τα settings που έχουμε αποθηκεύσει, καθώς και το *.png αρχείο με τα υπόλοιπα stage του face image και να προσθέσουμε κάποιο καινούργιο.

Front και Side-View Battle

Κάτι ακόμα το οποίο απαιτούσε πολύ χρόνο, resources και πιθανόν γνώσεις, ήταν η μετατροπή του Front-View Battle σε Side-View. Δεν θα κάτσω να σας πω πόσες ώρες θα περνούσατε φτιάχνοντας τα animation για κάθε διαφορετικό χαρακτήρα, παρά μόνο πως τώρα μπορούμε να το αλλάξουμε απλά με μία επιλογή στα Settings, ενώ ο Character Generator φροντίζει για τα γραφικά που θα χρειαστούμε.

Support για Mac OS, iOS, Android και HTML5 – Mouse/Touch

Οι mac-users που είχαν προσπαθήσει στο παρελθόν να τρέξουν το RPG Maker engine ή κάποιο από τα παιχνίδια του, σύντομα θα ανακάλυψαν πως δεν υπήρχε υποστήριξη για το Mac OS, με αποτέλεσμα για πολύ καιρό να ζητούν κάποιο ανάλογο version, ή ακόμα και να καταφεύγουν σε προγράμματα όπως το Darwine project και Virtul Machines σε μια προσπάθεια να τρέξουν το πρόγραμμα και τα παιχνίδια του στο σύστημα τους.

Πλέον με το MV αυτό δεν θα αποτελεί πρόβλημα. Πέρα από την υποστήριξη του Mac OS, έχουμε και το πολυσυζητημένο export για iOS και Android (στο οποίο έρχεται γάντι η προσθήκη Mouse/Touchscreen support), και φυσικά το HTML5 export το οποίο θα μας επιτρέψει να τρέξουμε τα παιχνίδια μας σε όλους τους σύγχρονους browsers. Κάτι τέτοιο θα ανοίξει καινούργιους δρόμους μεγαλώνοντας ακόμα περισσότερο το community του RPG Maker, και θα δώσει σίγουρα στους δημιουργούς παιχνιδιών ακόμα περισσότερες ευκαιρίες, σε παραπάνω πλατφόρμες και σε μια ακόμα μεγαλύτερη αγορά.

Plugins

Πέρα της RPG Maker μηχανής, βλέπουμε την χρήση των Plugins ή αλλιώς extensions/addons – σχεδόν – παντού, με κύρια παραδείγματα τους browsers μας. Tα plugins μας γλιτώνουν χρόνο και μας βοηθούν στην καθημερινότητα μας, στα email μας κ.ο.κ.

Πλέον, αυτή η πολυτέλεια έρχεται και στο RPG Maker MV, για να απλοποιήσει ακόμα περισσότερο την διαδικασία εισαγωγής καινούργιων scripts.

Από εδώ και στο εξής, το scripting θα γίνεται σε Javascript, κάτι που δημιούργησε μία αναταραχή στα forums τους τελευταίους δύο μήνες, καθώς δεν είναι λίγη η δουλειά που θα πέσει στα άτομα που θα χρειαστεί να κάνουν rework δεκάδες scripts από Ruby σε Javascript, αν και ο κύριος λόγος που οι περισσότεροι σκοπεύουν να αλλάξουν σε MV είναι το HTML5, iOS και Android export, οπότε εν τέλει ο συμβιβασμός ήταν αναπόφευκτος.

Μέχρι στιγμής υπάρχουν 7 plugins στα οποία έχετε πρόσβαση αμέσως μόλις κατεβάσετε το πρόγραμμα, και ύστερα έχουμε τουλάχιστον 20 ακόμη από τον Υanfly, τα οποία θα γίνουν διαθέσιμα την ίδια στιγμή με το release του RPG Maker MV.

Γενικά είδαμε πως η ομάδα του RPG Maker εστίασε αρκετά στην δημιουργία ενός φιλικού περιβάλλοντος όπου ο καθένας εύκολα θα μπορεί να κατεβάσει και να χρησιμοποιήσει τα plugins που επιθυμεί. Ήδη μπορείτε να βρείτε online αρκετά tutorials για πως να εγκαταστήσετε και ρυθμίσετε τα plugins σας.

Ίσως κάποιοι δεν μπορείτε ακόμα να καταλάβετε την δύναμη plugins, και δυστυχώς είναι αρκετά νωρίς για να δούμε κάποια παραδείγματα πάνω στην MV engine, αλλά παρακάτω σας έχω μια συλλογή με κάποια από τα καλύτερα scripts που είδαμε στο RPG Maker VX Ace.

Και κάποια παραδείγματα για κάποιους που αποφάσισαν να πάνε την RPG Maker engine στο επόμενο level:

Και εδώ, κάτω από την σκιά των γιγάντων μπορείτε να δείτε τι έφτιαξα εγώ σε μιάμιση ώρα.

View post on imgur.com

Κατεβάστε το demo του παραπάνω game πατώντας εδώ (Password: alt-tab)

Κλείνοντας, να ευχαριστήσουμε πολύ την Degica που μας έδωσε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε νωρίς το RPG Maker MV για να σας έχουμε νωρίς έτοιμο το review.