Middle Earth Shadow of Mordor…Ένα παιχνίδι που η αλήθεια είναι ότι δεν το παρακολούθησα από τις πρώτες του εμφανίσεις και ακόμα αναρρωτιέμαι πως δεν έπεσα στην αμαρτία του ενθουσιασμού όντας μεγάλος θαυμαστής του Lord of the rings universe. Απ’οτι φαίνεται όλο αυτό το σκοτάδι γύρω από τον τίτλο ήταν για το καλύτερο μου μιας και με εντυπωσίασε χωρίς να έχω ενθουσιαστεί εξαρχής για την κυκλοφορία του.

Στο Shadow of Mordor λοιπόν υποδυόμαστε τον Talion, ένας ίλαρχος της Gondor υπεύθυνος για την φρούρηση της μαύρης πύλης της Mordor. Μία άτυχη αιματηρή νύχτα η πύλη δέχεται επίθεση από τις δυνάμεις του Sauron με αποτέλεσμα ο Talion και όλη του η οικογένεια να βρει φρικτό θάνατο από τις λεπίδες των αιμοβόρων ορκς. Το τέλος του Talion βέβαια δεν βρίσκεται εκεί μιας και ο πρωταγωνιστής παραμένει ζωντανός, παγιδευμένος ανάμεσα σε 2 διαστάσεις και πλέον αθάνατος. 

Ουσιαστικά δημιουργείται μια συνεργασία με μια άγνωστη wraith-like φυσιογνωμία που δεν πέρασε ποτέ από το χέρι του Talion και η παρέα των 2 συνεργάζεται για να πετύχει τους στόχους της μέσα στην καυτή γη της Mordor. Ο Talion να βρει δικαιοσύνη και να φέρει εκδίκηση για τον χαμό της οικογένειας του και η wraith φιγούρα την πραγματική της ταυτότητα. Οτιδήποτε παραπάνω σας πω θα θεωρηθεί μεγάλο spoiler οπότε θα αφήσω τα υπόλοιπα στοιχεία τις ιστορίας να τα εξερευνήσετε μόνοι σας (ιδιαίτερα τα στοιχεία που αφορούν τον wraith χαρακτήρα.) Να είστε σίγουροι πάντως πως θα βρείτε πάρα πολλές γλυκιές αναφορές στα βιβλία του tolkien καθώς θα αποκαλύπτετε την ιστορία του παιχνιδιού και θα συναντήσετε και τον αγαπημένο σας διπρόσωπο smeagol που σίγουρα σας έλειψε.  Ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό του plot που δένει απόλυτα με το gameplay είναι ότι ο Talion μαζί με τον πνευματικό του σύντροφο αποτελούν ένα αθάνατο ων, αυτό εξηγεί πάρα πολύ καλά τον ingame θάνατο με αποτέλεσμα κάθε θάνατος να μην καταλήγει σε έναν απλό «Restore checkpoint» μηχανισμό άλλα να επηρεάζει την ροή τον πραγμάτων από την στιγμή που ο χρόνος κυλάει κανονικά.

Το παιχνίδι όπως είναι προφανές λαμβάνει μέρος στην Mordor, μια Mordor βέβαια που δεν αποτελεί την φλεγόμενη κόλαση που γνωρίζουμε από το Lord of the rings. Ο στόχος μας είναι μέσα από τις ορδές των όρκς, τους captains τους και τους warchiefs να αποκτήσουμε περισσότερες πληροφορίες για το πώς θα φτάσουμε στους μεγάλους στόχους που κρύβουν τα μυστικά της κατάρας που έχει πέσει πάνω μας όπως και τους επικεφαλείς που σκότωσαν εμάς και την οικογένεια μας. Για να φτάσουμε στους στόχους μας θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το πανέξυπνο Nemesis σύστημα όπου και θα σας εξηγήσω την λειτουργία του παρακάτω.

Το gameplay του τίτλου «δανείζεται» έντονα στοιχεία από την σειρά Assasins Creed και τα Batman παιχνίδια της Rocksteady. Το παιχνίδι είναι τόσο εμπνευσμένο από αυτούς τους 2 τίτλους όπου καθώς το έπαιζα κυριολεκτικά γέλαγα σαρκαστικά με τις τραντακτές ομοιότητες. Είναι ουσιαστικά σαν να συνεργάστηκαν τα 2 dev teams και να δημιούργησαν ένα παιχνίδι με ονομασία Batman Assasins: Shadow of Mordor (Εδώ υποτίθεται πρέπει να γελάσετε). Το Map δουλεύει ακριβώς όπως ένας Assasins Creed χάρτης με high vantage points που αποκαλύπτουν side quests και points of interests. Φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα διάφορα minigames – side missions που μοναδικό σκοπό έχουν την απόκτηση πόντων και xp. Επίσης το τρέξιμο-dodging, το free running, οι δολοφονίες των Captains άλλα και οτιδήποτε έχει να κάνει με την κίνηση μας στον χάρτη είναι μια πάρα πολύ καλή αντιγραφή της λειτουργικότητας των βασικών μηχανισμών της γνωστής σειράς της Ubisoft.

Το Combat κομμάτι από την άλλη πλευρά μας προσφέρει το αγαπημένο σύστημα των Batman παιχνιδιών με counter notification μηχανισμούς, stealthy δολοφονίες, vaulting κτλπ. Σκεφτείτε να παίζετε Batman με σπαθί και απλά στο όλο gameplay να προστίθεται και η χρήση του τόξου. Φυσικά το combat αν και βασίζεται στους θεμελιώδης μηχανισμούς της Batman σειράς καταφέρνει να μας δώσει πολύ μεγαλύτερο βάθος με μια μεγάλη συλλογή από σημαντικά «combatchanging» weapon και character upgrades που αποκτά ο χαρακτήρας μας καθώς πετσοκόβουμε άσχημα όρκς και ολοκληρώνουμε τις αποστολές μας. Το μόνο μου παράπονο θα μπορούσα να πω ότι βρίσκεται στο πρόχειρο stealth. Γενικά οι uruks φαίνεται ότι χρειάζονται έντονα την βοήθεια οφθαλμίατρου μιας και δεν βλέπουν στα 5 μέτρα μπροστά τους. Από την άλλη το πολύ εύκολο stealth ίσως είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να βοηθάει στην δυσκολία του παιχνιδιού που κάποιες φορές σίγουρα μας ζορίζει.

Αυτή η «shameless» έντονη αντιγραφή στοιχείων από τις 2 μεγάλες σειρές αρχικά με έκανε να νιώσω περίεργα για τον τίτλο και να τον πάρω με κακό μάτι. Μπαίνοντας όμως πιο βαθιά στο παιχνίδι κατάλαβα ότι δεν με ενοχλούσε ιδιαίτερα και ίσα ίσα, το αντίθετο. Ακόμα και αν είναι μια στεγνή αντιγραφή των gameplay θεμελίων του AC και του Batman στο τέλος βελτιώνει κάθε aspect αυτών των 2 παιχνιδιών σε ένα πολύ μεγάλο επίπεδο. Γενικά η ταπεινή μου άποψη είναι ότι τα gameplay mechanics του navigation άλλα και του combat είναι αρκετά βελτιωμένα και πιο διασκεδαστικά σε σύγκριση με τις αυθεντικές εκδόσεις τους. Τελικά αποφάσισα ότι αυτό το φαινόμενο δεν θα επηρεάσει αρνητικά την τελική μου κριτική άλλα ακριβώς το αντίθετο.

Κλείνοντας τις παραγράφους του gameplay θα ήθελα να τελειώσω με το εκπληκτικό Νemesis Αi σύστημα που ενσωματώνεται στο παιχνίδι και είναι ουσιαστικά τα πόδια και η καρδιά του τίτλου. Μάλλον θα μπορούσα να πω χωρίς καμία αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα από τα καλύτερα φρέσκα mechanics που βλέπω σε κάποιον καινούργιο open world RPG τίτλο, μια πολύ καλή μίξη δράσης και στρατηγικής. Η Mordor που παίζουμε δεν είναι ένα απλό wasteland με όρκς που περιφέρονται από εδώ και από εκεί. Υπάρχει μια κανονική στρατιωτική ιεραρχία στις δυνάμεις του Sauron και το Νemesis ΑΙ σύστημα μας επιτρέπει να την εκμεταλλευτούμε για να περάσουμε στους στόχους μας.

Κάθε στρατιώτης ακούει σε έναν captain, κάθε captain σε κάποιον Warchief και πάει λέγοντας. Σκοτώνοντας τα ηγετικά στελέχη του στρατού της Mordor όχι μόνο καταφέρνουμε να περάσουμε πιο βαθιά στην ιεραρχία άλλα καταφέρνουμε επίσης να αποδυναμώσουμε την στρατιωτική δύναμη της Mordor στο σύνολο της. Επίσης κάθε ατομικό ηγετικό στέλεχος έχει συγκεκριμένη τοποθεσία που εκτελεί τα καθήκοντα του όπως και ξεχωριστές αδυναμίες και δυνάμεις. Τις πληροφορίες για τους άγνωστους αρχηγούς τις μαθαίνουμε με το να ανακρίνουμε απλούς στρατιώτες η ακόμα καλύτερα τους ίδιους τους Captains εφόσον φυσικά τους αποδυναμώσουμε και παραδοθούν στα χέρια μας.

Για να καταλάβετε πόσο δυναμικό είναι το σύστημα όμως πρέπει να σας θέσω κάποια παραδείγματα. Οι μεγάλοι και ισχυροί Warchiefs συνήθως έχουν κάποιους bodyguards μαζί τους οι οποίοι προστατέυουν το τομάρι τους, και κάνουνε την δουλειά μας δύσκολη. Αυτοί οι Bodyguards συνήθως είναι captains και μπορούμε να τους σκοτώσουμε μόνους τους ώστε να παραμείνει ο «ανώτερος» χωρίς  καμία προστασία. Παράλληλα η κάθε μας ενέργεια επηρεάζει την στρατιωτική δομή της Mordor. Μπορούμε για παράδειγμα να φέρουμε αρχηγούς σε αντιπαράθεση για να αλλάξουμε τις θέσεις τους η να επηρεάσουμε κάποιους να δουλέψουν για εμάς. Ακόμα και ένας απλός θάνατος μας από έναν απλό στρατιώτη μπορεί να του δώσει μια πολύ σημαντική προαγωγή στην ιεραρχία. Ένα πολύ καλοδουλεμένο σύστημα που γίνεται εκπληκτικό με την μεγάλη διαφοροποίηση στην εμφάνιση και στις ικανότητες-αδυναμίες του κάθε αρχηγού.

Φτάνοντας στο τεχνικό κομμάτι και ίσως το πιο σημαντικό σε ένα review για το PC platform μπορώ να πω ότι όλες αυτές οι φήμες για «τραγικό port» και «6gb VRAM oh shit unoptimized» δεν ισχύουν. Το παιχνίδι τρέχει ικανοποιητικά στο σύστημα μου στα Ultra με μοναδική εξαίρεση τα textures που βρίσκονται στα Ηigh, ξεχάστε το Ultra pack, δεν προσφέρει απολύτως τίποτα που να δικαιολογεί την απαίτηση των 6gb VRAM. Με ένα i5 2500k 4.5ghz λοιπόν και μια GTX 680 2GB  δεν θυμάμαι ποτέ να έπεσα κάτω από τα 40 fps. Επίσης δεν παρατήρησα stuttering όσο έπαιζα, κάτι που φοβόμουν με τα high textures και την υποτιθέμενη απαίτηση των 3gb VRAM για το συγκεκριμένο setting.

Σίγουρα τα πράγματα θα μπορούσαν να ήταν καλύτερα, αναμφίβολα, άλλα δεν είχα κανένα πρόβλημα στην όλη gameplay εμπειρία που είχα με το παιχνίδι. Παράλληλα τα pc controls ήταν πολύ καλά μελετημένα όποτε δεν έχω κανένα παράπονο από την ποιότητα του port. Τα γραφικά είναι αντικειμενικά αρκετά όμορφα με πολύ ωραία specular maps. σκιές και μοντέλα. Το κύριο μου πρόβλημα βρίσκεται στο ότι δεν υπάρχει συνέχεια στην ποιότητα των textures, μπορεί δηλαδή να δούμε μια επιφάνεια και να έρθουμε σε οργασμό και να δούμε μια άλλη και να αναρωτηθούμε αν παίζουμε παιχνίδι του Xbox 360.

Τέλος ο ήχος είναι καλοδουλεμένος χωρίς βέβαια να προσφέρει κάτι το εντυπωσιακό. Έχει σωστό positional audio και μελετημένα sound effects χωρίς να μιλάμε για κάτι που μπορεί να θεωρηθεί «WOW» material. Το ηχητικό κομμάτι βέβαια λάμπει στο παράρτημα του voice acting και της μουσικής. Πραγματικά οι ηθοποιοί χαρίζουν μια ιδιαίτερα κινηματογραφική εμπειρία και o συνδυασμός της φωνής με τα πολύ καλά cutscenes με κάνει να νοιώθω σαν να παίρνω μέρος είμαι σε έναν interactive κινηματογράφο.