Όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με την τεχνολογία και το gaming industry ένα θέμα δεν σταμάτησε ποτέ να συζητιέται. Αυτό το θέμα ονομάζεται frame rate.Το κακό frame rate μαζί με το μη επαρκές hardware είναι ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί διάφορους gamers κυρίως του PC χώρου. Είναι ο λόγος που δίνουμε μια ολόκληρη περιουσία σε PC hardware και νέες κονσόλες επόμενης γενιάς.

Για να κατανοήσουμε όμως το framerate ως όρο ας προσδιορίσουμε λίγο τι είναι. Με τον όρο Frame rate η αλλιώς FPS (Frames per Second) περιγράφουμε τον αριθμό των εικόνων (καρέ) που μας δίνει η οθόνη μας ανά δευτερόλεπτο. Όπως όλοι ξέρουμε, η κινούμενη εικόνα που βλέπουμε σε ένα βίντεο η σε ένα βιντεοπαιχνίδι αποτελείται από αλλεπάλληλες σταθερές εικόνες που προβάλλονται η μία μετά την άλλη σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Αυτές οι αλλεπάλληλες εικόνες μας δίνουν την φυσική εντύπωση της κίνησης. Ένα απλό παράδειγμα που περιγράφει αυτήν την τεχνική είναι το κινηματογραφικό Film όπου κάθε κομμάτι του φιλοξενεί μια αυτόνομη φωτογραφία. Στον αμερικάνικο κινηματογράφο οι ταινίες προβάλλονται στα 30 fps και στον ευρωπαϊκό στα 24, εδώ φτάνουμε στο αναμενόμενο ερώτημα: Γιατί τα 30 και ιδιαίτερα τα 24 fps στο gaming δεν είναι αρκετά;

Ας αρχίσουμε με το Console gaming γιατί το PC gaming είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία. Στις κονσόλες οι τίτλοι έχουν ώς στόχο να προβάλλονται στα 30 fps, ένας αριθμός που είναι ικανοποιητικός για τις κονσόλες και όχι τόσο δύσκολα εφικτός με το hardware που υπάρχει στον πυρήνα τους. Στην νέα γενιά του xbox one και του ps4 υπήρξαν και υπάρχουν προσπάθειες για 60 fps απεικόνιση, το πρόβλημα είναι όμως οτι όσο καλύτερα γραφικά θέλουν να δώσουν οι developers τόσο πιο αργά επεξεργάζεται το κάθε καρέ από το GPU με αποτέλεσμα την πτώση του frame rate, αυτός είναι και ο λόγος που πολλά παιχνίδια στις κονσόλες προηγούμενης γενιάς παρουσίαζαν προβλήματα με πτώση του framerate ακόμα και κάτω από τα 20 frames per second, δημιουργώντας τρομερές αντιδράσεις.

 

Στην περίπτωση του PC τα πράγματα είναι διαφορετικά. Στο PC δεν έχουμε όριο στο frame rate και οι εικόνες που θα καταφέρει να προβάλει το PC μας εν ώρα gaming κρίνονται από τέσσερις παράγοντες.

  • [symple_box color=»red» text_align=»left» width=»100%» float=»none»]
    Τις απαιτήσεις του τίτλου.
    [/symple_box]
     Ένας τίτλος μπορεί να είναι πιο απαιτητικός από έναν άλλον και φυσικά ανάλογα με τα settings μας θα έχουμε διαφορετικό αποτέλεσμα.
  • [symple_box color=»red» text_align=»left» width=»100%» float=»none»]
    Το Hardware.
    [/symple_box]
     Μέσα στο hardware θα βάλουμε την κάρτα γραφικών μας και τον επεξεργαστή μας καθώς είναι οι 2 κύριοι υπεύθυνοι για την ταχεία (η μη) απεικόνιση εικόνων του παιχνιδιού μας. Η νοοτροπία ότι όσο καλύτερο PC = Καλύτερα γραφικά είναι μεν σωστή αλλά όχι σωστά διατυπωμένη. Όσο καλύτερο hardware έχουμε στο PC μας τόσο καλύτερο frame rate θα έχουμε σε υψηλότερες ρυθμίσεις γραφικών και ανάλυσης. Για να καταλάβετε ακριβώς τι θέλω να πω, ένα pc που κοστίζει 2000 ευρώ μπορεί να προβάλει τα ίδια γραφικά με ένα pc των 500 ευρώ. Η διαφορά είναι ότι το διχίλιαρο pc θα τρέχει το παιχνίδι μας στα 60+ fps ενώ αυτό με τα 500 ευρώ κατά πάσα πιθανότητα κάτω από 30 στις ίδιες ακριβώς ρυθμίσεις.
  • [symple_box color=»red» text_align=»left» width=»100%» float=»none»]
    Την οθόνη μας.
    [/symple_box] Το frame rate είναι δεμένο με το refresh rate της οθόνης μας. Το refresh rate είναι ο ρυθμός ανανέωσης καρέ που μπορεί να προβάλει το monitor μας σε hertz. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και 200 fps να μπορεί να προβάλει το παιχνίδι μας, αν το monitor μας έχει δυνατότητες μέχρι 60 hz τα μάτια μας θα δούνε μόνο 60 fps. Σε αυτήν την περίπτωση δημιουργείται και το φαινόμενο του tearing όπου η οθόνη δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στην μεγάλη ροή εικόνων. Σε αυτήν την περίπτωση χρησιμοποιούμε frame rate cap η το γνωστό Vsync.
  • [symple_box color=»red» text_align=»left» width=»100%» float=»none»]
    Κακό Optimization.
    [/symple_box]
    Τέλος ένας από τους παράγοντες που επηρεάζει το frame rate μας είναι το πόσο καλογραμμένος και μελετημένος είναι ο κώδικας από την πλευρά των developers. Σε πολλά παιχνίδια θα παρατηρήσουμε κακό frame rate όχι επειδή το σύστημα μας δεν μπορεί να αντεπεξέλθει αλλά γιατί δεν δόθηκε μεγάλη σημασία στον κώδικα και στο port του παιχνιδιού. Σε αυτήν την περίπτωση το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε κάποιο patch για βελτίωση της κατάστασης.

Φτάνοντας στο τέλος αυτού του frame rate «οδηγού» να πω ότι υπάρχουν διάφοροι gamers, κυρίως console gamers που θεωρούν ότι τα 30 fps στα παιχνίδια είναι ικανοποιητικά και ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν μπορεί να δει παραπάνω από αυτόν τον αριθμό,μια τελείως λανθασμένη αντίληψη. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος και τα μάτια μας δεν βλέπουν με fps, αυτό είναι το μόνο σίγουρο, δεν φωτογραφίζουν. Τα μάτια βλέπουν μόνο κίνηση, αυτή η κίνηση γίνεται πιο αληθινή και πειστική στα παιχνίδια μας όσο υψηλότερο είναι το frame rate. Επίσης το frame rate είναι άμεσα συνδεδεμένο και με τον τρόπο ελέγχου του παιχνιδιού. Ένα mouse μας επιτρέπει πολύ πιο γρήγορες κινήσεις από έναν αναλογικό μοχλό, ως αποτέλεσμα έχουμε την απαίτηση αυτές οι γρήγορες κινήσεις να έρχονται όσο πιο γρήγορα είναι εφικτό στα μάτια μας με όσο μεγαλύτερη λεπτομέρεια γίνεται, ιδιαίτερα στα ανταγωνιστικά παιχνίδια το υψηλό frame rate είναι κάτι που κερδίζει μάχες.

Παρακάτω θα βρείτε 3 ενδιαφέρον videos που θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε την σημασία του υψηλού frame rate, το πρώτο βίντεο είναι μια σύγκριση 30 vs 60 fps στο παιχνίδι shootmania. Πιο κάτω θα βρείτε 60 fps ροή από την γνωστή σειρά sons of anarchy και ένα ωραίο goal στο FIFA 2014. Τα παρακάτω βίντεο μπορεί να είναι απαιτητικά για κάποια συστήματα και συνδέσεις οπότε δώστε χρόνο στο buffering για να έχετε όσο το δυνατόν πιο ακριβές αποτέλεσμα.

 

  • Pingback: Νέες πληροφορίες για τo MSG: Ground Zeroes - Alt-Tab()

  • Nikos

    Να τονίσω ότι όπως πολύ σωστά είπες τα μάτια μας βλέπουν αναλογικά, δηλαδή την κίνηση. Και η κίνηση αντικειμένων(όπως πχ των άλλων παικτών) σε ένα game εξαρτάται από τα animation του παιχνιδιού. Με άλλα λόγια ανάλογα με το πόσο καλά είναι φτιαγμένα τα animation, τόσο πιο λίγα ή πολλά fps χρειάζονται για να φαίνεται το ίδιο «καλά» το παιχνίδι. Οπότε δεν υπάρχει αυτό που λένε μερικοί ένα στάνταρ αριθμός fps που να είναι αρκετός ή ικανοποιητικός για όλα τα games, όπως πχ τα 30. Αλλά και πάλι ισχύει ο νόμος όσο περισσότερα τόσο καλύτερα 😉